grafica Maia Martin
Compozitiile secolului XX parasesc adesea realismul clasic, nu neaparat academic, se remarca un accentuat interes provocat de stranietate, cu dorinta evidenta de a parasi canoanele. Impresionismul, neoimpresionismul, simbolismul inca pastreaza datele anatomice, frumusetea anatomica… Nudurile din art nouveau au chiar un plus de frivolitate, descoperind uneori femeia fatala… Fovismul prezinta nudul in culori salbatice, futurismul ii confera dinamism… In expresionism, contrastul violent al culorilor si agitatia petelor poate infatisa femeia mai patimasa… Cubismul o fragmenteaza. ..Pictura abstracta face… abstractie de ea, e nonfigurativa. Dada o accepta prin fragmente de realitate intimplatoare… Pictura metafizica o vrea un manechin viu… Suprarealismul o aduce in centrul atentiei insolita, impletind realitatea cu visul… Hiperealismul reproduce amanuntele cu minutiozitate. Nu mai vorbim de pop-art, de op-art, raionism, cinetism, minimalism, arta bioptica etc, etc.
Un tablou al lui Picasso, "Domnisoarele din Avignon" anunta cubismul, cautind resursele unei viziuni intelectuale. Nuduri cu linii dure, colturoase, personaje drepte cu chipuri care se deformeaza in masti africane. Rene Magritte descompune femeia nuda in fragmente suprapuse, sau o supradimensioneaza "pe versuri de Baudlaire".
Paul Delvaux populeaza cu nuduri strada si gara, orasul adormit si padurea in viziuni fantastice. Tamara Lempicka contureaza nudurile cu nefireasca vigoare, Nicolae Maniu le da valente decorative. Maia Martin confera nudurilor independenta spirituala, Silvia Ghinsberg sugereaza relatia cu infinitul, Miriam Cojocaru reuseste reflectarea intelectuala si emotionala a vietii.
Sunt femeile pictorite mai fidele modelului nud? Poate pastra subiectul clasic intentia de frumusete, sau il asteapta alte confruntari cu cerintele modei, cu inoirile limbajului pictural, cu realitatea moderna, cu solutiile originale si miza pietei?
autor Dr. DOREL SCHOR
Paul Delvaux
Motti Benshoshan
Nicolae Maniu
Pablo Picasso